Musí být cestovní agentura pojištěna proti úpadku?

Cestovní agentura nemusí být pojištěna proti úpadku, protože tuto povinnost má ze zákona cestovní kancelář, jejíž zájezd agentura prodává.

Avšak povinností agentury je před uzavřením smlouvy o zájezdu předložit zájemci na jeho žádost k nahlédnutí doklad o pojištění záruky pro případ úpadku dané cestovní kanceláře.

Pokud necestujete se zajištěnou cestovní kanceláří, a to i zprostředkovaně skrz řádně podnikající cestovní agenturu, riskujete své finance.

  • 25.6.2022
  • Michal Veber

Co je zájezd?

Parametry zájezdu určuje zákon č. 159/1999 Sb. Vytvářet zájezdy smí pouze koncesovaná pojištěná cestovní kancelář. Cestovní agentura pak přeprodává zájezdy tvořené cestovní kanceláří.

ZÁKON 159/1999 Sb. o některých podmínkách podnikání a o výkonu některých činností v oblasti cestovního ruchu

Zájezdem je soubor alespoň dvou různých typů služeb cestovního ruchu pro účely téže cesty nebo pobytu, pokud
a) soubor těchto služeb je nabízen jediným podnikatelem, případně je sestaven na žádost nebo podle výběru zákazníka ještě před uzavřením jediné smlouvy o zájezdu, nebo
b) bez ohledu na to, zda jsou uzavřeny samostatné smlouvy s jednotlivými poskytovateli služeb cestovního ruchu

  1. zakoupeny na jediném prodejním místě a zákazníkem vybrány před tím, než se zavázal k úhradě jejich ceny,
  2. nabízeny, prodávány nebo účtovány za celkovou cenu,
  3. inzerovány nebo prodávány s označením "zájezd" nebo s podobným označením,
  4. sestaveny po uzavření smlouvy, která opravňuje zákazníka k výběru z různých typů služeb cestovního ruchu, nebo
  5. zakoupeny od jednotlivých poskytovatelů služeb cestovního ruchu prostřednictvím online rezervačního systému, při kterém podnikatel, s nímž je uzavřena první smlouva, předá jméno, platební údaje a elektronickou adresu svého zákazníka dalšímu podnikateli a s tímto podnikatelem je uzavřena smlouva o další službě cestovního ruchu do 24 hodin po potvrzení rezervace první služby cestovního ruchu.

Zájezdem není soubor jednoho typu služby cestovního ruchu uvedených pod písmeny a) až c) v kombinaci jednou nebo více službami uvedenými v písmenu d) pokud tyto služby nepředstavují významnou část zájezdu (tzn., netvoří alespoň 25 % celkové ceny zájezdu) a nejsou inzerovány jako podstatná část zájezdu a ani ji jiným způsobem nepředstavují.

Zájezd rovněž nevzniká v případě, kdy jsou další služby cestovního ruchu zákazníkem vybrány a zakoupeny až po zahájení čerpání první služby cestovního ruchu.

Služba cestovního ruchu

Službou cestovního ruchu je:

a) doprava zákazníka,

b) ubytování, které není součástí dopravy a není určeno k účelům bydlení,

c) nájem automobilu, motocyklu nebo jiného motorového vozidla, nebo

d) jiná služba z oblasti cestovního ruchu, která není ze své podstaty součástí některé z předešlých, zejména prodej vstupenek na kulturní nebo sportovní události, pořádání výletů, prohlídek s průvodcem, prodej skipasů nebo nájem sportovního vybavení.

  • 25.4.2022
  • Martina Košlíková

Práva cestujících v letecké dopravě - zpozdění, zrušení letu, odepření nástupu na palubu letadla

Zpoždění

Pokud je váš let zpožděn na odletu, máte právo na asistenci, na proplacení výdajů a zpáteční let, a to v závislosti na délce zpoždění a na vzdálenosti letu.

Pokud přiletíte do vaší cílové destinace se zpožděním více než 3 hodiny, máte nárok na náhradu, pokud nebylo zpoždění způsobeno mimořádnými okolnostmi.

 

  • 25.4.2022
  • Martina Košlíková

Tzv. černá listina leteckých dopravců v rámci EU

Seznam aerolinií, které mají zakázaný provoz v rámci Evropské unie, tedy tzv. čenou listinu leteckých společností.

Pro zvýšení bezpečnosti v Evropě rozhodla Evropská komise – po dohodě s orgány bezpečnosti letecké dopravy členských států – o zákazuleteckých společností, které nejsou dostatečně bezpečné pro provoz vevropském vzdušném prostoru. Tyto společnosti a bližší informace k problematice jsou k nalezení na adrese https://transport.ec.europa.eu/transport-themes/eu-air-safety-list_cs
 
Aktualizováno v září 2022

  • 29.8.2017
  • Martina Košlíková

Co znamená "all inclusive"?

"To jinde bylo all inclusive úplně jiný..." Co to vlastně znamená?

Nezapomeňte, že tato služba "vše v ceně" znamená dle ČSN EN ISO 18513:

sazbu, při které je do ceny zahrnuto ubytování, strava a určené nápoje, společně s užíváním stanovených zařízení.

All inclusive tedy neznamená, co má ubyotvací zařízení servírovat k jídlu. Např. druhy masa, pestrost zeleniny či alkoholické nápoje.

  • 25.8.2017
  • Martina Košlíková

Chystáte se do zahraničí? A nevíte, které očkování budete potřebovat?

Chystáte se do zahraničí? A nevíte, které očkování budete potřebovat? Inspirujte se skrz Kalendář cestovatele, který obsahuje nejen informace k očkováním doporučeným Světovou zdravotnickou organizací, ale i informace o schválených a zároveň aktuálně obchodovaných vakcínách. Jednoduše se z kalendáře dostanete také na praktické informace o zemi, do které jedete, publikované na stránkách Ministerstva zahraničí ČR.

Více zde.

  • 25.8.2017
  • Martina Košlíková

Ztráta, poškození nebo zpoždění zavazadel

Odbavená zavazadla

Pokud se vaše odbavené zavazadlo ztratilo, bylo poškozeno nebo se zpozdilo, je za to odpovědný letecký dopravce a vy máte nárok na  náhradu do výše přibližně 1 220 eur. Jestliže však ke škodě došlo kvůli skryté závadě zavazadla, na  náhradu nárok nemáte.

Příruční zavazadla

V případě poškození příručního zavazadla je za škodu odpovědný letecký dopravce, pokud ji způsobil on.

Cestovní pojištění

Pokud s sebou převážíte cenné věci, můžete za poplatek požádat o vyšší limit náhrady (nad 1 220 eur). Příslušné prohlášení byste měli u letecké společnosti učinit nejpozději při odbavení. Doporučujeme vám však sjednat si spíše soukromé cestovní pojištění, abyste byli dostatečně kryti.

Jak podat stížnost

Chcete-li požádat o náhradu za ztracené nebo poškozené zavazadlo, měli byste tak učinit písemně ve lhůtě 7 dnů, nebo do 21 dnů ode dne, kdy vám bylo zavazadlo vráceno, pokud bylo zpožděno. Pro podání žádosti neexistuje žádný jednotný formulář.

Zdroj: http://europa.eu/youreurope/citizens/travel/passenger-rights/air/index_cs.htm

  • 25.8.2017
  • Michal Veber
Hledání členů

VYPLATÍ SE VÁM ČLENSTVÍ V ACK ČR?SPOČÍTEJTE SI TO!

Máte nějaké dotazy nebo zájem o členství?Napište nám na ackcr@ackcr.cz

Metodiky

Ne x oprávněné podnikání

Jak postupovat v kritických situacích v cestovním ruchu

ACK ČR_průvodce zákazníka_2024

Péče o kvalitu

Kontakt

Asociace nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří.  Tj. není oprávněna řešit reklamace a zaujímat k nim stanoviska.

Smluvní vztah se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán (soud/mimosoudní řešení sporu ADR při ČOI).

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
E-mail: ackcr@ackcr.cz

Free Vector | Instagram icon

Chcete dostávat nabídky na semináře ACK ČR?
Napište nám na ackcr@ackcr.cz

Veletrhy

 

 

 

 

 

Partneři

 

 

Mediální partner