Plánujete organizovat vlastní zájezdy či zajištovat spojené cestovní služby? Víte, jak si založit cestovní kancelář?
- Řádně si prostudujte právní předpisy, které se k provozování cestovní kanceláře vážou (inspiraci můžete najít i zde).
- Musíte se rozhodnout, zda hodláte podnikat jako fyzická osoba, nebo budete činnost realizovat prostřednictvím právnické osoby.
- Podle přílohy č. 3 k zákonu č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (s přihlédnutím k § 7 a § 27 téhož zákona) si zjistěte, zda splňujete zvláštní podmínky pro provozování živnosti (vzdělání, praxe). Pokud ne, bude nutné, abyste si zajistili odpovědného zástupce, prostřednictvím kterého budete živnost provozovat. Posuzování vzdělání a uznávání praxe je plně v kompetenci živnostenského úřadu.
- Vytvořte si obchodní strategii, v níž zhodnotíte, jaký rozsah živnostenského oprávnění bude pro Vaši činnost nutný (pouze pořádání zájezdů podle § 1b zákona č. 159/1999 Sb., nebo pouze zprostředkování spojených cestovních služeb podle § 1c zákona č. 159/1999 Sb., nebo obojí). Pokud nevíte, co je zájezd a co jsou spojené cestovní služby stáhněte si návodnou prezentaci na těchto stránkách dole.
- Sjednejte si zajištění záruky pro případ úpadku cestovní kanceláře (zřizuje-li cestovní kancelář usazená na území jiného členského státu Evropské unie nebo Evropského hospodářského společenství v České republice pobočku, považuje se doklad o ochraně pro případ úpadku ze státu usazení za rovnocenný českému zákonnému zajištění).
- Vypracujete podnikatelský záměr (doporučujeme využít formuláře, který najdete zde na stránkách). Při jeho sestavování vycházejte z podkladů, které jste odevzdali svému zajistiteli.
- Sepište prohlášení o předpokládaném datu zahájení činnosti cestovní kanceláře (doporučujeme využít formuláře, který najdete zde na stránkách).
- Uhraďte příspěvek do garančního fondu cestovních kanceláří.
- Na libovolném živnostenském úřadu podle své volby požádejte o koncesi k provozování cestovní kanceláře, v tom rozsahu, jakém máte sjednáno své zajištění pro případ úpadku. Kromě náležitostí stanovených živnostenským zákonem s sebou na živnostenský úřad vezměte:
- stejnopis smlouvy o zajištění cestovní kanceláře pro případ úpadku,
- pojistné podmínky, které se váží ke smlouvě o zajištění cestovní kanceláře pro případ úpadku,
- doklad o tom, že pojistné bylo zaplaceno, nebo o tom, že bankovní záruka byla řádně složena (např. výpis z účtu),
- jestliže je v pojistné smlouvě sjednána spoluúčast, pak i doklad o to, že i ta již byla řádně uhrazena,
- doklad o úhradě příspěvku do garančního fondu cestovních kanceláří,
- vypracovaný podnikatelský záměr,
- vyplněné prohlášení o předpokládaném datu zahájení činnosti.
- Živnostenský úřad od Vás dokumenty převezme a požádá Ministerstvo pro místní rozvoj o stanovisko k Vaší žádosti.
- Budou-li doklady splňovat předepsané náležitosti, ministerstvo vydá souhlasné stanovisko, na základě kterého živnostenský úřad může koncesi vydat.
- Po nabytí právní moci rozhodnutí o udělení koncese opět kontaktujte svého zajistitele, který Vám na základě předloženého výpisu ze živnostenského rejstříku vystaví potvrzení o zajištění pro případ úpadku cestovní kanceláře (pojistku k Vaší pojistné smlouvě).
- Kopii pojistky zašlete do 10 pracovních dnů Ministerstvu pro místní rozvoj.