Jako kdysi odzvonilo většině závodních jídelen, tak se později většina podniků přestala zabývat organizováním ROH zájezdů a dovolených. V obou případech to neznamená, že se zaměstnanci zřekli benefitů – jen si je mohou užívat podstatně volněji, a sice na základě poukázek. Jejich vydávání se okamžitě ujaly systémy, které vycítily příležitost a rozjely velký byznys. Zkušenosti si vzaly z Francie, až na to, že nasadily mnohonásobně vysoké „zaváděcí“ marže, které tak nějak zapomněly snížit, přestože po těch letech už za propagaci moc neutratí – aspoň ji není nijak vidět a ani není tak masivně potřeba. Navíc právě nyní se českému hospodářství daří, a tak podniky mají z čeho a proč přilepšovat svým zaměstnancům.
Proto asociace cestovních kanceláří odmítly smlouvy navrhované poukázkovými systémy a v následných jednáních dosáhly snížení navrhovaných provizí na maximálně cca polovinu původně požadované hranice s tím, že i takto postavené provize (které samozřejmě jsou pro cestovní kanceláře s vyššími obraty dále snižovány na základě dvoustranných jednání) jsou poněkud nemravně vysoké a měly by být pro příští rok přehodnoceny. Na čemž se obě strany shodly, a to nezávisle na sobě se dvěma poukázkovými systémy: Sodexho a Ch?que Déjeuner. Memorandum se Sodexho bylo vyjednáno již vloni a konkrétní smlouva, kterou tento systém cestovním kancelářím nabídl, znamenala jisté rozčarování. Především v tom, že Sodexho nezohledňuje storna, takže cestovní kancelář musí zaplatit provizi i za poukázku, která pro cestovní kancelář znamenala víc práce než užitku. Jednání s Ch?que Déjeuner proběhla nedávno, a proto jejich výsledky představila ACK ČR svým členům na únorovém Klubovém dni. Ch?que Déjeuner v ČR působí již 12 let. V současné době nabízí 5 druhů poukázek, z toho 3 zajímavé pro CK/CA: poukázku „dovolená“ určenou na nákup domácího i zahraničního pobytu/zájezdu nositele vč. jeho rodinných příslušníků, poukázku Unišek plus určený pro dovolenou, sport, kulturu, zdravotní péči či vzdělání a poukázku Dárkový šek, určenou na nákup čehokoliv, dovolenou nevyjímaje. Pro zaměstnavatele mají všechny systémy poukázek tu výhodu, že se z těchto zaměstnaneckých benefitů neplatí odvody na sociální a zdravotní pojištění, zaměstnanec ušetří i daň z příjmu.Z tohoto důvodu jsou poukázky využívané zvl. ve větších a bohatších podnicích (banky atp.) a mají rozhodně zvl. za hospodářské konjunktury růstový potenciál. Ch?que Déjeuner spolupracuje dnes se 400 CK/CA a má samozřejmě zájem na rozšíření portfolia. Cestovním kancelářím a agenturám nabízí služby za podobných podmínek jako byly dosaženy v memorandu se Sodexho, tj. že poukázka nebude použita na úhradu více než poloviny ceny zájezdu, přičemž provize by se měla pohybovat ve výši 7%. Přitom dle sdělení pí Bernauerové z Ch?que Déjeuner firmy zpravidla nečerpají ani celou zákonem povolenou výši 20.000 Kč/dovolená na zaměstnance, takže pro cestovní kancelář částka zaplacená klientem v Kč zpravidla převyšuje polovinu ceny cestovní smlouvy. Na rozdíl od Sodexho má Ch?que Déjeuner lepší přístup při stornu: vezme zpět poukázky bez účtování provize. V diskusi byla kritizována výše marže poukázkových systémů, která spolu s podmínkami (ručení za pravost poukázek atd.) vede touroperátory k tomu, že z prodeje vyšachují provizní prodejce. Činnost poukázkových systémů hradí v podstatě již odběratelé poukázek, kteří platí 2-2,5%. Přitom provize vyžadovaná stejným systémem od CK ve Francii činí 1-2%.
Pro incomingové členy byly na Klubovém dni připraveny čerstvé a velmi důležité novinky týkající se incomingu z Ruska, akreditace ruských partnerů a jejich dalšího osudu, stejně jako problémů některých ruských leteckých společností. Zajímavým objevem pro mnohé byla i sama hostitelská restaurace Austria poblíž Arbesova náměstí v Praze 5. Kdo tam nebyl, sotva uvěří, jak krásné historické sklepení tam skrývá víceúčelový sál vhodný k pořádání nejrůznějších prezentací i kulturních a incentivních akcí a ještě k tomu stejně velkou restauraci, kde dostanete nejnáročnější lahůdky i prosté škubánky s mákem. Před tím, co kuchyně předvedla cestovním kancelářím a agenturám, by zbledl závistí i nejeden pětihvězdičkový hotel. Když se spojí nápaditost a výtečná chuť, mohu dodat jen: to musíte okusit!
28.2.2007 Eva Mráčková