Odpovědnost cestovní kanceláře má své meze - klient má vědět, že pro cestování je potřeba vízum a platný pas

Tisk Email

Povinnost mít do řady zemí vstupní vízum a informace, že jsou kladeny určité požadavky na dobu platnosti cestovního pasu, patří k všeobecně známým skutečnostem. To konstatoval Nejvyšší soud a ve sporu se tak částečně zastal cestovní kanceláře. Podle právníků z Holubová advokáti z toho vyplývá, že pokud cestovní kancelář klienta náležitě nepoučí o podmínkách vstupu do cizí země, nemůže klient automaticky dojít k závěru, že splňuje všechny podmínky pro cestu. „Je jistě rozdíl mezi tím, kdy se klient spolehne na údaje cestovní kanceláře o podmínkách vstupu do exotických zemí, oproti situaci, kdy mu není poskytnuta relativně dostupná a víceméně všeobecně známá informace o vstupu do USA“, upřesnil soud.

V případě, který soud posuzoval, klient nemohl uskutečnit zakoupenou okružní plavbu Karibikem. Z Česka klient odletěl bez víza, a navíc s pasem s blížícím se koncem platnosti. Do USA proto nebyl vpuštěn. Soud uznal, že cestovní kancelář pochybila, když zákazníka před uzavřením smlouvy neinformovala o tom, že má povinnost mít pro cestu do USA vízum. Tím způsobila zákazníkovi škodu. Zákazník má ale na vzniklé situaci také svůj podíl, protože vycestoval s pasem s blížícím se koncem platnosti, což zabránilo operativnímu řešení.

Podle specialistů na právo v cestovním ruchu z advokátní kanceláře Holubová advokáti z rozsudku vyplývá, že i na osobu cestující organizovaně s cestovní kanceláří se kladou určité požadavky ohledně míry obezřetnosti. Neobdrží-li klient od cestovní kanceláře vůbec - nebo včas - informaci o náležitostech cestovních dokladů, neměl by zůstat zcela nečinný. Pokud se sám neinformuje a potřebné dokumenty si nezařídí, má podíl na vzniklé škodě a cestovní kancelář mu není povinna hradit škodu v plné výši.

Rozsah předsmluvní informační povinnosti ze strany cestovních kanceláří sebou přináší mnoho otazníků. Odborníci z kanceláře Holubová advokáti vypracovali pro členy ACK ČR vzorové smluvní dokumenty, které obsahují vše potřebné.                                                                                                                                                                                          

Zdroj: ACK ČR, https://holubova.cz/        

Hledání členů

VYPLATÍ SE VÁM ČLENSTVÍ V ACK ČR?SPOČÍTEJTE SI TO!

Máte nějaké dotazy nebo zájem o členství?Napište nám na ackcr@ackcr.cz

Metodiky

Ne x oprávněné podnikání

Jak postupovat v kritických situacích v cestovním ruchu

ACK ČR_průvodce zákazníka_2024

Péče o kvalitu

Kontakt

Asociace nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří.  Tj. není oprávněna řešit reklamace a zaujímat k nim stanoviska.

Smluvní vztah se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán (soud/mimosoudní řešení sporu ADR při ČOI).

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
E-mail: ackcr@ackcr.cz

Free Vector | Instagram icon

Chcete dostávat nabídky na semináře ACK ČR?
Napište nám na ackcr@ackcr.cz

Veletrhy

 

 

 

 

 

Partneři

 

 

Mediální partner