Letní sezona dopadla lépe než loni a výhled na zimu je optimistický!

Tisk Email

(Praha, 23. října 2014) Jak vyplývá z aktuálních čísel cestovních kanceláří, byla letní sezona oproti loňskému roku lepší. Na domácí půdě o tom svědčí i výborná návštěvnost památek.

Na první pohled by právě uplynulá sezóna mohla vypadat tak trochu obyčejně, nudně. Ale je to dojem, který klame. Pod slupkou obyčejnosti probíhalo mnoho dynamického a dramatického. To, že můžeme konstatovat, že sezóna v mnoha ohledech dopadla lépe, než ta předchozí, stálo cestovní kanceláře a agentury hodně úsilí.

  1. Pokračující intervence ČNB

Přes všechny proklamace o volném trhu a svobodné soutěži, musí cestovní kanceláře nadále žít v prostředí, kde omezená skupinka osob rozhoduje o výchozích hodnotách podnikání. ČNB nadále intervenuje v neprospěch národní měny a uměle překrucuje skutečné hodnoty práce celého národa. Intervence zdražuje cestovním kancelářím vstupy a to se samozřejmě musí projevit na cenách nebo na maržích. Vysoce konkurenční prostředí nedovoluje plné promítnutí intervence do cen a tím klesají marže. Cestovní kanceláře se s tím zatím perou hodně statečně, ale to neznamená, že bychom se s tím smířili. Je zarážející, že nikdo z předních politiků, kteří propagují volný a svobodný trh, intervenci nekritizuje a dokonce ani nekomentuje. Zájezdy pod vlivem intervence zdražili v průměru o 7%.

  1. Pokračující rozpad národního dopravce

Pokračoval a pokračuje rozpad národního dopravce ČSA. Pro mnohé cestovní kanceláře se tím zvětšila nejistota v zajišťování dopravy svých klientů, zejména do letních destinací ve Středomoří. Je nutné potvrdit, že dominantní hráč na trhu Travel servis pokračoval i v letošní sezóně v konstruktivním jednání a pomohl svým chování ke konsolidaci trhu. Dramaticky se ale změnila situace pro malé a střední cestovní kanceláře, které se musely vyrovnat s naprosto novou situací. Přibylo mnoho linek do tradičních charterových destinací, které se otevřely veřejnosti a vznikla tak konkurence v možnosti uspořádat si dovolenou v těchto destinacích bez asistence cestovních kanceláří. Mnohé se s tím vyrovnaly se ctí a vzaly to jako možnost, nakupovat letenky bez rizika. Cestovní kanceláře pokračovaly i pod tímto tlakem v harmonizaci nabídky a poptávky a to má pozitivní dopad na poměr prodaných zájezdů za katalogové ceny a last minut ceny.

  1. Černé podnikání a neschopnost státu

Pokračuje a prohlubuje se situace, kdy na našem trhu paralelně působí legální cestovní kanceláře, které se musí pojistit a ilegální podniky, které ubírají legálním cestovním kancelářím klienty, aniž by byly postihovány státem. Různé kluby, tzv. neziskové organizace, realitní kanceláře, sportovní organizace, či fyzické osoby nabízejí zájezdy a stát nekoná. Přes snahu asociace a tlak na živnostenské úřady i ministerstva se nedaří ve větší míře takové konání postihnout.

  1. Nový Občanský zákoník

Nový Občanský zákoník přinesl hodně změn do vztahu klient-cestovní kancelář a obavu, jak se tyto změny projeví v praxi. Život je někdy mnohem jednodušší, než očekáváme. Dnes můžeme  potvrdit, že se vlastně nestalo nic. Přibylo sice dotazů od klientů, jak se mohou domoci tzv. „újmy z radosti z dovolené“, ale když lidé pochopili, jak celý systém funguje, zjistili, že se jedná o bouři v misce vody. Počet reklamací narostl o necelých 5 % a případů, kdy klient uplatní právo na „újmu z radosti z dovolené“ je v řádu jednotek.

  1. Obavy z vývoje situace v některých destinacích

Jsme rádi, že situace v Egyptě a Tunisku se uklidnila natolik, že se obě destinace vrátily na trh ve významné míře. Obavy ze situace v Sýrii a Iráku, kdy Islámský stát své aktivity přiblížil k tureckým hranicím, se ukázaly jako zbytečné. Turecko situaci zvládá bravurně a Turecko, jako destinace opět patřilo k nejnavštěvovanějším.

  1. Nejoblíbenější destinace letní sezóny

Chorvatsko je jedničkou. Zvyšuje se nabídka letů do této destinace a polehounku se mění struktura klientely, kdy přibývá i náročnějších zákazníků. Z leteckých destinací jsou stálice Řecko, Turecko, Španělsko, Bulharsko a již zmíněný Egypt.

Turisté stále více preferují aktivnější trávení dovolené, páry si vybírají častěji kvalitnější hotely se zázemím pro sport, rodiny zase preferují hotely s akvaparky a dětskými kluby a senioři častěji poptávají nabídku wellness aktivit.

  1. Na domácí půdě bodují památky a aktivity

Také památky jsou častým cílem zájmu turistů, o čemž svědčí vynikající návštěvnost v letošním roce, která za 9 měsíců bezmála dosahuje loňské celoroční úrovně. Hlavní příčiny lze vidět v kombinaci nárůstu v domácím cestovním ruchu a incomingu a také v letošním počasí, které mj. umožnilo zkrátit  zimní pauzu a zpřístupnit řadu míst již brzy na jaře. Památky stále častěji přitahují zájem zážitkovými akcemi, aktivitami zaměřenými k významným výročím, prohlídkou běžně nepřístupných míst.

  1. Přicházející sezóna

Co se týká zimní sezony, jsou prodeje do zahraničí již nyní vyšší, nejvíce se na tom podílí Itálie s týdenními pobyty se skipasem a zkrácené pobyty v Rakousku. Lyžaři vědí, že na výjezdech na vlastní pěst a individuálním zařizování skipasů neušetří, naopak přes cestovní kancelář si mohou koupit zvýhodněný balíček.

Největší poptávka je po pobytech se slevou za first moment, která dosahuje u některých ubytovatelů až k hranici 15%. Klienti upřednostňují pobyty v blízkosti lyžařských areálů v zařízeních s wellness službami.  Oblíbené jsou rovněž „mezisváteční pobyty“ na horách (mezi Vánocemi a Silvestrem). U nelyžařů narůstá obliba Wellness pobytů v maďarských termálech.

Podzim, zima a jaro představuje sezónu pro exotické zájezdy, jejichž prodej strmě stoupá. Především do Dominikánské republiky, Spojených arabských emirátů, která už jsou bez víz, největší meziroční nárůst hlásí Kuba a také Mexiko je oblíbené.

Jan Papež, místopředseda pro vztah s médii /mobil: 603 535 989 email: jan.papez@ackcr.cz/


Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: