Prodej letenek se mění. Na internetu má vady

Tisk Email

IATA odhaduje celkové úspory z přechodu na elektronickéletenky kolem tří miliard dolarů ročně. V průměru aerolinie za zpracovánípapírové letenky utratí deset dolarů, za zpracování elektronické ale pouzedolar. Papírové letenky budou i nadále vydávat samotné aerolinie, většinou zapříplatek.

Pokrok v prodeji letenek alenemá jen výhody. Konkrétně při nákupu letenek po internetu je podle průzkumuEvropské komise (EK) každý třetí zákazník z Evropské unie klamán zavádějícímiinformacemi. Šetření se zaměřilo hlavně na klamavé udávání cen, dostupnostnabídek a nepřiměřené smluvní podmínky. Výsledky šetření ale ukazují situacipouze ve 13 zemí unie. Česko či Slovensko mezi šetřenými zeměmi nebyly.

Výkonný orgán unie kontrolovalv posledních sedmi měsících 386 webových stránek a zjistil, že ve 137 případechdošlo k porušení evropských zákonů na ochranu spotřebitelů. Jako největšínedostatek se ukázalo klamavé udávání cen. Tento problém se vyskytoval u 58procent zkoumaných webových stránek.

Téměř u každého druhého webubyly zjištěny nesrovnalosti v souvislosti se smluvními podmínkami, napříkladbyly předem zaškrtnuté kolonky, které slouží k objednávání dodatečných služeb.Mezi dalšími zjištěnými problémy bylo třeba také to, že pro lidi nebylydostupné výhodné nabídky, které přitom firma inzerovala.

Problémy se vyskytovaly jak uleteckých společností, tak u cestovních agentur prodávajících letenky.Eurokomisařka pro ochranu spotřebitelů Meglena Kunevová by ráda do 1. květnapříštího roku viděla v prodejních a marketingových praktikách letecké přepravynápravu. ,,Jinak budeme nuceni zasáhnout," varovala prodejce Kunevová.

V tuzemsku letecké společnosti,prodejní agentury a cestovní kanceláře ve většině případů neuvádějí stálejedinou a konečnou cenu, vedle tarifní ceny letenky však už automaticky uvádějívýši všech dalších poplatků, které musí zákazník zaplatit. Čili konečnou cenusi lze spočítat hned na začátku průzkumu internetových nabídek.

Od 1. ledna příštího roku byměl být v České republice konec se sečítáním konečné ceny. Ministerstvo financítotiž připravuje zákon, který má zakázat inzerování neúplných cen zájezdů aletenek. Zákazník by měl být při nabídkách konfrontován pouze s jednou,konečnou cenou.

Mezinárodní asociace leteckédopravy zastupuje více než 240 aerolinií, které se na pravidelné mezinárodníletecké přepravě podílejí 94 procenty. Členem jsou i České aerolinie, kterépodle mluvčí Daniely Hupákové prodávají v současnosti přes 91 procent letenek velektronické podobě.

Hledání členů

VYPLATÍ SE VÁM ČLENSTVÍ V ACK ČR?SPOČÍTEJTE SI TO!

Máte nějaké dotazy nebo zájem o členství?Napište nám na ackcr@ackcr.cz

Metodiky

Ne x oprávněné podnikání

Jak postupovat v kritických situacích v cestovním ruchu

Péče o kvalitu

Kontakt

Asociace nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří.  Tj. není oprávněna řešit reklamace a zaujímat k nim stanoviska.

Smluvní vztah se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán (soud/mimosoudní řešení sporu ADR při ČOI).

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2

E-mail: ackcr@ackcr.cz

Chcete dostávat nabídky na semináře ACK ČR?
Napište nám na ackcr@ackcr.cz

Veletrhy

 

 

 

 

 

Partneři

 

 

Mediální partner