Klientů cestovek se krach netýká

Tisk Email

PRAHA Konec slovenské letecké společnosti, která hned po ČSA provozovala nejvíce pravidelných spojů z Prahy, se podle odhadů dotkne více než deseti tisíc Čechů. Většina lidí své peníze za letenku již asi nikdy neuvidí. To ale neplatí pro klienty cestovních kanceláří. V případě, že doprava se Sky Europe byla součástí zájezdu klienta, problém dopadá pouze na cestovní kanceláře.

„Klienti cestovních kanceláří, kteří měli letět některým ze spojů zkrachovalé letecké společnosti Sky Europe v rámci zakoupeného zájezdu, mohou být bez obav. Veškerou odpovědnost i náklady za jejich náhradní let či případné úpravy pobytu v destinaci přebírá cestovní kancelář,“ vysvětlil Jan Papež, mluvčí Asociace cestovních kanceláří ČR. Až dva tisíce klientů cestovek Podle odhadů Papeže konec Sky Europe pocítí až dva tisíce klientů tuzemských cestovních kanceláří. „Velká část lidí ale má na svůj zájezd se slovenským dopravcem odletět až později, a tak má jejich cestovní kancelář dostatek času na nalezení náhradní varianty,“ doplnil Papež. Bezprostředně postižených klientů kanceláří, kteří měli odcestovat v nejbližších dnech či hodinách, odhadl Papež okolo 150.

Konec Sky Europe dopadl také na řadu klientů, kteří jsou již na dovolené v zahraničí a se slovenským dopravcem se měli vrátit zpět do Česka. „Zrušené lety Sky Europe se momentálně týkají šestnácti našich klientů končících dovolenou na Sardinii. Nabídli jsme jim dvě možnosti – prodloužit si pobyt o tři dny a vrátit se charterovým letem ČSA, nebo se v původním termínu vrátit pravidelnou linkou s přestupem v Římě. Obě varianty na náklady společnosti,“ popsal Jan Koláčný, obchodní ředitel Exim Tours. Téměř všichni klienti podle něj potvrdili, že využijí nabídky na prodloužení své dovolené.

Služeb Sky Europe využívala do Sardinie také cestovní kancelář Čedok. „V současné době máme v této destinaci několik desítek klientů. Vzniklou komplikaci řešíme, návrat lidí domů zajistíme s jiným přepravcem,“ potvrdil také Tomáš Brejcha, mluvčí Čedoku.

Povinnost cestovních kanceláří Snaha řešit problém s dopravou klientů kvůli krachu Sky Europe není dobrou vůlí cestovních kanceláří. V případě zájezdů je to jejich povinnost. „Cestovní kancelář je ze zákona povinna vyvinout veškeré úsilí, aby zajistila všechny služby podle cestovní smlouvy,“ řekl Tomio Okamura, mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur. „To znamená klientům na své náklady zajistit náhradní dopravu. Pokud to není možné, je třeba se s nimi dohodnout na nějaké jiné variantě,“ doplnil Okamura.

Dvojnásobní smolaři Největšími smolaři se ale nakonec mohou stejně stát klienti cestovní kanceláře. A to v případě, kdy si u cestovky zakoupili pouze pobyt a dopravu do ciziny si u Sky Europe pořídili sami.

Přijdou nejen o peníze za letenku, ale pokud narychlo neseženou náhradní dopravu, může jim propadnout bez náhrady i pobyt.

Nezachrání je ani stornovací poplatky. Ty se totiž pár dní před začátkem dovolené blíží celé částce z ceny pobytu, tedy stu procentům.

Zdroj : Radek Šalanda, Lidové noviny

Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: