Dovolená přes internet: Materiály cestovních kanceláří slouží jako návod

Tisk Email

Lidé si stále více organizují dovolenou sami přes internet. Může za to šetření v době krize.

Blankyt a nekonečné pláže, krásné fotografie, výhodné ceny. Nákupy dovolené z katalogů cestovních kanceláří byly ještě před pár lety zcela samozřejmé. Současný trend je ale jiný.

Přibývá těch, kdo propagační materiály prohlédnou, zvolí hotel a destinaci a cestu si zorganizují sami. Přes internet.

Skokový růst

"Letos se počet lidí, kteří obcházejí cestovní kanceláře a dovolenou si zajišťují sami, zvýšil skokově," uvádí analytik firmy Mag Consulting Jaromír Beránek. Za růstem individuální turistiky stojí prý snaha o úspory v rodinných rozpočtech v době krize.

Podíl individuálních cest rostl dosud o jeden, maximálně dva procentní body ročně, zatímco letos se očekává zvýšení až o sedm procentních bodů.

Pokles počtu zahraničních cest se letos kvůli krizi odhaduje na 4,7 milionu z loňských pěti milionů. Asi 43 procent z toho zajistí cestovní kanceláře, zbývajících 57 procent si lidé zorganizují sami.

Mluvčí Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Tomio Okamura trend nezaznamenává u týdenních a delších dovolených, ale spíše u krátkých cest, hlavně takzvaných eurovíkendů. Obvyklejší je navíc v případě domácích pobytů.

"Se situací, kdy klient vybere hotel v našem katalogu a pak ho kontaktuje přímo, se setkáváme velmi často," popisuje Petr Krč, obchodní ředitel největší cestovky specializované na tuzemské pobyty Atis.

"Když lidé kupují prášek na praní, také je nenapadne zajít přímo do továrny. U hotelu je to běžné," stěžuje si.

Ač jde pro cestovky o nepříjemný trend, úplné ztráty zájmu se bát zřejmě nemusejí. Proti individuálním cestovatelům mají totiž řadu výhod.

Pro hotely jsou cestovní kanceláře, které objednávají větší množství pokojů, prioritními klienty. To jim zajišťuje jednak lepší cenu, jednak většinou i jistotu, že se na ně ubytovací kapacita dostane.

Navíc i když rostoucí poptávka přiměla hotely snížit ceny i pro individuální klienty, jsou úspory, kterých lze takto dosáhnout, nejednoznačné.

"Chtějí-li cestovatelé srovnávat ceny kompletního zájezdu a individuální cesty, musejí započítat nejen náklady na ubytování a dopravu, ale také cenu transferu z letiště, služby delegáta a pojištění cestovní kanceláře proti krachu," upozorňuje marketingový ředitel Čedoku Tomáš Brejcha.

Jazyk je problém

Jak navíc upozorňuje předseda Asociace cestovních kanceláří ČR a zároveň generální ředitel největší hotelové sítě v ČR EuroAgentur Viliam Sivek, nabízejí cestovky i řadu doplňkových služeb.

To je vidět zejména v zahraničí. Pro individuálního turistu totiž cesta znamená osvojit si jistou znalost místního jazyka nebo angličtiny, aby vůbec byl schopen zarezervovat si hotel. A to velkou část dovolenkářů odrazuje.

V nejatraktivnějších střediscích navíc není jednoduché si hotel přes internet objednat. A už vůbec ne v plné sezoně. Ve velkých hotelech bývají pokoje vyprodány mnoho měsíců předem, a to právě cestovním kancelářím.

"I když se soukromníkovi podaří hotel si za výhodnou cenu zajistit, nemusí být stejně úspěšný při rezervaci letenky na stejný termín," dodává Brejcha.

Konkurovat nákladům cestovek na charterové lety navíc mohou jen ty nejnižší ceny nízkonákladových dopravců, které bývají dostupné jen dlouho před odletem.

Dovolená přes internet je tak u zahraničních cest doménou zemí, které mohou nabídnout pestrý výběr ubytování v soukromí a levnou dopravu. Nejčastějšími destinacemi individuálních turistů tak jsou Řecko, Itálie a Chorvatsko, pro něž mluví navíc i relativně snadná komunikace.

Katalogů ubývá

I když tedy internet hromadné krachy cestovních kanceláří zřejmě nepřinese, přesto do odvětví vnesl změny.

Prostřednictvím webových stránek se loni v Česku prodaly zájezdy v celkové hodnotě přesahující čtyři miliardy korun. A podíl takto pořízených dovolených se zvýšil z 20 na 26 procent. "V letošním roce očekáváme další růst až na 30 procent," doplnil Beránek z MagConsultingu.

Papírovým katalogům, jejichž výroba, tisk a distribuce je poměrně nákladná, tak zřejmě již pomalu odzvonilo.

Zdroj : Marcela Fialková, HN
Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

Dovolená a Region, Lázeňství 2017
Regiony České republiky 2017
Czech Travel Market

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: