Češi plánují další úspory, hlavně na cestování a v restauracích

Tisk Email

Češi do konce roku nepřestanou šetřit a na vánoční dárky si budou odkládat peníze dopředu. Konkrétně si odepřou nové oblečení, doma si začnou více hlídat spotřebu teplé vody a elektrické energie, luxusem se stanou i večeře v restauracích či nákladnější dovolená. Vyplývá to z průzkumu společnosti Ipsos Tambor pro ekonomické fórum Zlatá koruna a MF DNES.

Po krizovém roce sice počátkem září mírně ubyl počet lidí, kteří snižují své celkové výdaje, na druhé straně však přibylo těch, kteří začnou vyhlížet akční nabídky v obchodech a slevy – podle toho budou pak nakupovat. Na Vánoce si chce peníze našetřit dopředu více než polovina lidí, více však ženy.

Přetrvávající nákupní zdrženlivost přidělává starosti obchodníkům. "Určitě to restaurace cítí už nyní, mají výrazně nižší tržby. Lidí chodí méně, a když chodí, tak méně utrácejí. Chodí i do levnějších restaurací a jedí levnější jídlo," říká Václav Stárek, generální sekretář Asociace hotelů a restaurací.

Podobně hovoří i prodejci oblečení či spotřební elektroniky. "Tržby nám letos rostou, ale na úkor marží. Lidé určitě více čekají na akce a slevy. Více o nákupu přemýšlejí," říká oblastní manažer řetězce se sportovním zbožím Sportisimo Ondřej Šlechta.

Kvůli šetřivým zákazníkům už v průběhu roku "utržily" největší rány cestovní kanceláře a přepravní firmy. Průzkum ukazuje, že lidé na cestování hodlají šetřit i nadále.

"Myslím, že nejhorší máme za sebou, začátek roku i léta byl hodně špatný, ale už září ukázalo, že většina lidí si dovolenou nakonec dopřála, byť podstatně levnější než dříve," říká se špetkou optimismu Jan Papež z Asociace cestovních kanceláří ČR.

Naopak o své zdraví se Češi chtějí starat dál – neuvažují, že by šetřili na lécích. Na druhé straně ani kuřáky dle průzkumu krize prakticky nepřinutila snížit nákup cigaret a méně alkoholu si chce dopřát jen pětina obyvatel.

Lidé se také více štítí nových spotřebitelských úvěrů. Z oslovených sice skoro třetina nyní jeden nebo více úvěrů splácí, pořízení nového, třeba kvůli dárkům na Vánoce, však plánují jen čtyři procenta Čechů.

Důvodem, proč se lidé nechtějí dál zadlužovat a hledají nové úspory, je strach z případné ztráty zaměstnání – toho se obává čtvrtina populace.

"Nezaměstnanost určitě půjde ještě dále nahoru. Obavy ze ztráty zaměstnání jsou pak pro domácnosti největší pohnutkou k vytváření finančních rezerv," potvrzuje analytik Jan Vejmělek z Komerční banky.

Lidé věří bankám, politikům ne

Ekonomická recese také lidi více odcizila od politiky. Politické proklamace o řešení ekonomických potíží nechávají většinu Čechů chladnými.

Celých 77 procent z tisícovky dotázaných lidí nedůvěřuje vládním protikrizovým opatřením. Lidé si myslí, že politici o řešeních jen mluví, ale reálně jejich životům nijak neprospějí. Nejvíce jsou přitom skeptičtí lidé ve věku 45 a více let.

"Je přirozené, že lidé politikům nedůvěřují. Zvlášť nyní, když se na jejich slovo nemůže nikdo spolehnout. Proč by tedy měli věřit, že zažehnají krizi," říká Radek Jalůvka, šéf výzkumníků ze společnosti Ipsos Tambor. Z hlediska řešení ekonomické krize muži věří více plánům ODS, ženy naopak ČSSD.

V době hospodářské krize však Češi stále chovají velkou porci důvěry k tuzemským bankám. Peněžním ústavům více či méně důvěřuje 83 procent dotázaných. Největší důvěru přitom mají u mužů a mladší generace do 34 let. "Banky nejsou lidem tolik na očích. Ve finále jim nevstupují tolik do života jako všudypřítomná politika," dodává Jalůvka.

Banky v Česku také od divokých 90. let nezažily žádný větší skandál, navíc ekonomické autority stále opakují, že tuzemské banky i v době globální krize jsou v evropském měřítku ve velmi dobré kondici. I to hraje podle výzkumníků svou roli.

Lidé také v době ekonomické nestability důvěřují médiím, zprávy o ekonomické krizi navíc považuje téměř polovina lidí za srozumitelné. "Všude na světě je běžné, že lidé věří médiím dlouhodobě více než politikům," říká mediální odborník a proděkan Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy Jan Jirák. Zdroj : MF Dnes

Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: