Říjnový Klubový den ACK: O etice a jak na nemravy

Tisk Email

Říjnový Klubový den Asociace cestovních kanceláří ČR byl ve znamení kontrastů: v překrásném prostředí Lobkowiczkého paláce na Pražském hradě, kde vše vyzařuje důstojnost a solidnost, se vedla debata o ne zrovna kalých obchodních praktikách a ještě horších nešvarech hraničících se zákonem. Téma bylo vyvoláno některými stesky touroperátorů na prodejce a naopak – ale jak už to bývá, v první fázi přišly na přetřes vztahy cestovních kanceláří s hotely.  Z diskuse vyšlo najevo, že až 50% klientů, které hotelu přivede cestovní kancelář, je pak hotelem osloveno přímo, samozřejmě s přímým či nepřímým sdělením, že je to pro zákazníka výhodnější. Což může ale nemusí být pravda. Hotel sice ušetří provizi (nebo za rozdíl v ceně, kterou dává cestovní kanceláři) – a může tedy nabídnout výhodu, ale cestovní kancelář  nabídne klientovi zpravidla větší balíček služeb – a u těch zase pro své zákazníky vyjedná výhodnější podmínky než kdyby si totéž zaopatřovali sami. V každém případě je to od ubytovatele podraz. Přitom kvůli okamžitému zisku (nebo úspoře, což vyjde nastejno) narušuje vztahy a musí očekávat, že si cestovní kancelář rozmyslí zařazovat partnery, kteří se jí takto odvděčí, do tisku drahého katalogu (či na jiná média). Pravda, podrazy se těžko prokazují – ale na druhé straně se toho u nás moc neututlá. Takže jedinou – a účinnou – obranou cestovních kanceláří může být zařazení takového hotelu na černou listinu. ACK takový systém má již léta – ale dosud ho používala prakticky jen pro neplatiče. Proč nerozšířit záběr, zvláště teď, když je např. v Praze ubytovacích kapacit nadbytek. Ve vzájemných vztazích cestovních kanceláří a cestovních agentur-prodejců mají máslo na hlavě někteří zástupci z jedné i z druhé strany. Někteří touroperátoři neváhají obesílat výhodnější nabídkou či jinak marketingově kontaktovat klienty, které jim „dohodili“ jejich prodejci. Někteří prodejci zase ve snaze ulovit klienta za každou cenu nepodají správné informace o zájezdu. Dokonce se najdou i tací, kteří kouzlí se skutečným datem prodeje mezi normální a last minute cenou, což může vést i k jiné kvalitě služeb (obchodní podmínky  se mohou lišit) a následným stížnostem, které padnou plně na hlavu nic netušícího touroperátora. O tom, že se jaksi zpožďují platby, mohou vyprávět obě strany. Prakticky jediné, co se dá dělat, je dávat si na takové partnery pozor – lépe řečeno, varovat před nimi i své konkurenty. Zní to sice paradoxně, ale vydělají na tom všichni. Touroperátoři z řad ACK mají tak velký podíl na trhu, že by prodejci měli při prvním varování rychle dát všechno do pořádku. A přetlak nabídky na trhu zase velí touroperátorům neznepřátelit si prodejce, pokud by spojili své síly.

V další části se probíralo pojištění cestovních kanceláří, a sice pojištění odpovědnosti a pojištění profesní odpovědnosti, které představil Ing.Landík ze společnosti Etics. Zástupce slovenské Union pojišťovny ubezpečil, že tato pojišťovna přežila úpadek Tomi Tour „bez ztráty kytičky“ a funguje normálně dál. Tento krach spolu s případy v zahraničí ale pohnul trhem zajistitelů, a tak nové cestovní kanceláře budou nejspíš získávat pojištění obtížněji. Stálí klienti se prý nemusí obávat zhoršení. Jako bonbónek dostali všichni od ACK nabídku volné vstupenky na veletrh TC Lipsko.

Lahůdkou (nejen) pro incomingové  členy bylo vystoupení Ing.Matouška, ředitele Lobkowicz Events Managementu, který nás osobně provedl přístupnými i běžně nepřístupnými sály paláce – největšího soukromého objektu na Pražském hradu, na němž je to dědičné vlastnictví znát v tom nejlepším slova smyslu. Brilantní stav, vkus, pro návštěvníky audioprůvodce namluvený i členy knížecí rodiny (anglicky), jinak v nejrůznějších jazykových mutacích, perfektní služby, výtečný catering. O bezkonkurenčním umístění a vyhlídce na Prahu ani nemluvě. Přitom denně od 13 hod. koncerty vážné hudby. Prvotřídní místo pro konání speciálních incentivních akcí. A pokud se chcete podívat i mimo Prahu, Lobkowicz Events Management zařídí program na zámku Nelahozeves, který je v této souvislosti známý jak milovníkům koncertů, tak i dobrého moku.

21.10.2009

Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: