Lednový Klubový den ACK: Pozor na problémy s leteckou dopravou

Tisk Email
Lednový Klubový den Asociace cestovních kanceláří ČR byl zaměřen na problémy, se kterými se v nějaké míře potýkají všichni cestující – a organizátoři zájezdů zvlášť: co se stane, co dělat a na co má kdo nárok, když něco selže v objednané letecké dopravě, se kterou najisto počítáte. Místopředseda ACK Mgr.Zdeněk Kříž,  který odborné téma moderoval, si pozval trojici hostů z ČSA, a sice vedoucí pracovníky  z oblasti charterů M.Jánského a L.Kadlčíka a K.Drahozalovou, která se stará o vztahy se zákazníky. Jejich fundované odpovědi na otázky ohledně odpovědnosti leteckého dopravce byly jasné, převážně lakonické – ale  úplně nepotěšily.

Vztah, respektive odpovědnost vůči zákazníkům je neoddiskutovatelná – daná nařízením EU č. 261/04/ES. To platí samozřejmě pro lety týkající se EU (tedy co do letecké společnosti nebo letiště odkud nebo kam let směřuje). ACK text nařízení dala členům k dispozici již dávno, lze je kdykoliv vyžádat. O právech cestujících je ostatně letecký dopravce povinen cestující informovat, takže klienti poučeni bývají. Jenže. Jednak je zde (naprosto pochopitelně) vyvinění z důvodu vyšší moci, což je nejen počasí, teroristé či války (to ještě klienti berou), ale třeba i stávka na letišti. Hlavně ale je zde stanovena odpovědnost vůči cestujícímu – a je plus minus stavěna na potřeby a případy přepravy jako takové, nikoliv přepravy jako součásti zájezdu. Pro ten sice všechny povinnosti platí také – ale povinnosti leteckého dopravce, jinak stanovené taxativně, tady vymezeny nejsou pokud jde o další následky zpoždění letu – tedy ztráta času, který nemohl být využit v cílové destinaci (a účastník zájezdu si ho cení výš než když letím navštívit příbuzné) a hlavně pokud jde o zmeškání návazných programů atd., které může zájezd zcela či zčásti zmařit. Cestující pochopitelně požaduje náhradu, zákony mu na to dávají právo – a jediná floskule, které se cestovním kancelářím k tomu dostane, je, že to je věc jednání mezi leteckým dopravcem a cestovní kanceláří. Jenže klient má právo vymáhat náhradu od cestovní kanceláře, ať se k tomu letecký dopravce postaví jakkoliv. Za ČSA nám bylo slíbeno, že se snaží, seč mohou – a vždy se s cestovní kanceláří dohadují. Na druhé straně z řad cestovních kanceláří zazněl povzdech, že dávají při prodeji letenek pro skupiny čím dál horší podmínky… Ale zpět obecně k tématu:

  • varování číslo 1: pozor na smlouvy!  Bez důkladně ošetřené odpovědnosti leteckého dopravce by cestovní kanceláři mohly zbýt oči pro pláč.
  • varování číslo 2: pozor na to, s kým tu smlouvu uzavřete! Smlouva může být sebelepší – ale vymáhání může být v případě neseriózního leteckého dopravce spíše z říše teorie než prakticky uskutečnitelné (pohlídejte si jednak, podle kterého práva a v které zemi bude případný spor řešen – a pak také zvažte riziko, zda se dopravce případnému soudu nevyhne nějakým úhybným manévrem či nezkrachuje ještě než k soudu dojde).
  • upozornění číslo 3: cestovní kanceláře, uvědomte si, že leteckých dopravců, s nimiž máte šanci uzavřít smlouvy pro vaše zájezdy, je čím dál méně. Jaké asi budou vaše vyjednávací pozice, když za nimi budete jako cestovní kanceláře chodit jednotlivě? Nebylo by rozumné spolupracovat ještě podstatně více než dosud?

O té spolupráci, a zdaleka nejen vůči leteckým dopravcům, ostatně hovořil předseda ACK, který celý Klubový den vedl. Zdůraznil, že v současné situaci – a důsledky krize potrvají ještě pár let – sotva kdo může počítat s tím, že by nějak markantně zvýšil tržby. Jediná cesta, jak hospodářsky vyjít, tedy spočívá v revizi nákladů. A ty lze stlačit společným úsilím, ne jako množina isolovaných konkurentů. Platí to zejména pro menší až malé firmy. V ACK máme možnost dát požadavky dohromady a vystoupit jako silný odběratel, který má šanci na množstevní slevy. Jmenoval některé konkrétní oblasti – každý člen má nejen možnost projevit o takový program zájem, ale navrhnout i další komodity. Společná střecha se musí vyplatit!

Zahájení i konec Klubového dne byl jako obvykle odlehčený, v přátelském duchu. Předseda ACK Viliam Sivek s humorem zavzpomínal na dobu výstavby a otevření hostitelského hotelu Pyramida a jako jeho tehdejší první ředitel poděkoval za vzorné služby současnému řediteli Ing. Hlinskému, který tenkrát svoji kariéru začínal. Po té představil 13 nově přijatých členů ACK – a po skončení odborného programu následovaly po prohlídce pokojů a obsáhlého kongresového zázemí hotelu vzájemné debaty, kterými probleskoval společný obdiv, jak hotel Pyramida dokázal vykouzlit občerstvení tak, že nadmíru lahodilo nejen oku, ale i jazýčkům zhýčkaných profesionálů – dokonce si to některý z nich i vyfotografoval.

Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: