Klubový den ACK ČR: S fotografiemi opatrně

Tisk Email

Klubový den ACK ČR: S fotografiemi opatrně

Únorový Klubový den Asociace cestovních kanceláří ČR, který se konal 27.2.,  byl věnován docela ošemetné záležitosti, která se díky rozšířenému používání internetu stává víc než aktuální: na co si musí cestovní kanceláře a agentury dávat pozor, když při své nabídce (a kdykoliv jindy) zveřejňují fotografie. Do nedávna bylo největším kamenem úrazu, zda zveřejněná fotografie závazně dokumentuje nabídku (resp. zda může být použita proti cestovní kanceláři, když skutečnost vypadá o něco jinak). S tím se většina cestovních kanceláří a agentur naučila žít a rozlišovat ilustrační a dokumentární fotografie. Ale to nestačí. Pokud firma dobře ošetří tuto záležitost, vyhne se jen postihům z titulu klamání spotřebitele. Jenomže u fotografií se do hry dostává daleko více zákonů, než jen ten na ochranu spotřebitele.

O tom, kde jsou čertova kopýtka skryta a jak s nimi naložit, hovořila mgr. Petra Holubová z advokátní kanceláře Holubová – advokáti s.r.o. v salonku půvabné Restaurace Altány Kampa doslova nad pražskou Čertovkou. Zájem byl obrovský, pozornost účastníků mimořádná. Jak by ne, někteří z nich pak v diskusi sdělovali své zkušenosti ze sporů, kde šlo o zdánlivě drobné nuance – ale o velké částky.

Fotografie (video atp.) představuje v cestovním ruchu výrazný náborový prvek, bez kterého se prakticky žádná nabídka neobejde a který je používán čím dál více na nejrůznějších médiích, v tištěných i on-line katalozích, inzerátech, PR článcích a na sociálních sítích. Tam všude je třeba kromě pravdivosti zobrazeného motivu nutno respektovat požadavky autorského zákona a dále podle toho, kdo a jak je na snímku zachycen a prezentován, i požadavky Občanského zákoníku, případně i zákona na ochranu osobních údajů. Zdánlivě není tak moc co řešit – ale ve skutečnosti to není vůbec jednoduché. Kdy fotografie patří cestovní kanceláři a kdy ne, jaká všechna svolení jsou ke zveřejnění potřeba, co hrozí a co je s tím spojeno, zabralo dobrou hodinu času. Členové ACK ČR obdrželi jako obvykle při takovýchto tématech následně souhrnný přehled, který zabral dvě strany textu v bodech. Pomůcka nadmíru důležitá, protože v současné době se na internetu hlásí společnosti s nabídkou autorům, že vyhledají jejich fotografie a vymohou autorům náhradu za užití. Ukázalo se dokonce, že některé z těchto společností vymáhají úhradu i tam, kde je to neoprávněné. Takže pozor nejen na to, abyste něco neopomněli, ale také pozor na „šibaly“, kteří to na vás zkoušejí.

Testovací otázka na závěr: kolik věcí je třeba mít ošetřeno (nebo riskovat) pro zveřejnění této fotografie, na které je zachyceno vystoupení hostitelů z Restaurace Altány Kampa? (od restaurace jsme obdrželi sérii jiných krásných fotografií objektu, které nepřikládáme, protože tady nejde o propagaci objektu, jakkoliv by si ji po všech stránkách bohatě zasloužil).

alt

Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

Dovolená a Region, Lázeňství 2017
Regiony České republiky 2017
Czech Travel Market

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: