Klubový den ACK 04/2008: O poznávání na vlastní kůži, cestování i Směrnicích EU

Tisk Email

Dubnový Klubový den  ACK ČR se tentokrát rozkošatil na víkend. Může za to zájem o české turisty ve světě: zatímco dříve jsme my Češi byli bráni jako ti, co touží jezdit na „západ" třeba na koštěti, dnes o nás projevují zájem nejen v levnějších prázdninových destinacích, ale i u takových sousedů jako je  Německo. Pozvání přišlo z německo/španělského IFA Ferienparku Schöneck, a protože  na rozdíl od exotických destinací jde o zajímavý areál přímo za českými humny, rozhodla se ACK ČR protáhnout obvyklý Klubový den na celý víkend spojený s poznáváním, co nám naši sousedé v blízkosti našich hranic nabízejí. I když si většina účastníků udělala virtuální přípravu na internetu už před cestou, prokázalo se, že není nad to osahat si vše v reálu. Na obrazovce nemůžete tak dokonale vidět, že skutečně zanícený ředitel hotelu pan Thomas Jahn, který se nám celé ty tři dny mimořádně věnoval, přetvořil původní pozdně socialistickou stavbu na opravdový pobytový zážitek, že jak skály, tak i exotická zeleň ve vodním parku není umělý kýč, ale skutečná příroda (v níž dokonce zrají banány), která organicky spojuje všechny hotelové prostory.

  část aquaparku

Počasí nám moc nepřálo, a tak jsme místo nádherné vyhlídky do okolí mohli na vlastní kůži zjistit, že i ten, komu se v mrholení nechce vyrazit do krásných lesů lemujících hotel, najde dost zábavy a činnosti pod střechou aniž by stihnul vysedávat na pokoji a dívat se na všudypřítomnou televizi. A to platí pro všechny generace od těch nejmenších dětí (my jsme je měli s sebou počínaje cca ročním) až po ty „dříve narozené" hosty, k jejichž sportům patří už jen  tak kulečník nebo posedávat u něčeho dobrého. Kuchyně a nabídka je tam totiž přímo výtečná, gastronomických provozů povícero, vystavená nabídka lahůdek neodolatelná a ceny odpovídají těm v podobných zařízeních u nás, takže žádný šok. Část obsluhy vás dokonce překvapí češtinou - s přízvukem i bez něj, podle toho, kdo pochází z mariánsko-lázeňské školy a kdo se to od něj jen naučil. I nějaký ten český jídelní lístek se najde. Nás vítala česká vlajka před hotelem a v našich národních barvách bylo i prostření stolů  v „našem" banketním sále.
Zimní zahrada rafinovaně vytváří iluzi prosluněného dne kdesi v jižnějších krajích, i když zrovna prší. Pobytoví hosté mají možnost v rámci penze užít si každý den jinou kuchyni - na nás vyšla místní, italská a asijská - jí odpovídají i dekorace atp.  Pan ředitel si totiž potrpí na to, aby všechno bylo promyšleno a provedeno do puntíku. To platí především o pozornosti věnované dětem. Počínaje dětskými koutky v každém gastronomickém provozu (krom baru) tak, aby se děti při delším jídle nenudily a rodiče/prarodiče si mohli užít jídlo i třeba nějakou tu skleničku v úplném klidu, přes speciální úsek pro narozeninové aj. párty dětí, dětský koutek v sousedství kulečníku, bowlingu a automatů pro ty velké, až po velkorysý dětský klub, kde se pod vedením instruktorů zabaví velké i malé děti, zhotoví si suvenýry z papíru, hlíny a dalších materiálů,  dokonce třeba i něco společně uvaří, v létě samozřejmě dovádějí a hrají si na indiány atp. venku, vyučí se na klauna a mnohé další. Dospělí hosté si mohou vybrat z palety aktivit počínaje turistikou (pěší, na kole) přes nejrůznější hřiště  venkovní i kryté, na špičkové úrovni zařízené fittness a vodní svět po wellnes oasu skýtající různé druhy saun (naši si pochvalovali zvl. tu eukalyptovou), masáží a procedur.

saun je povícero, každá jinak specifická 

Pro skutečně odvážné je v lese lanová lezecká dráha, která byla odborníky ohodnocena jako jedna z nejlepších.

lanové centrum je pro velké i malé 

Ti, kdo dávají přednost dobrodružstvím jiného druhu, se mohou vydat na vesmírnou pouť přímo z hotelové Space Station.

Vybavení hotelu přímo vybízí k teambuildingovým, incentivním apod. akcím; hotel má proto samozřejmě  kongresovou část pro menší akce - několik salonků + sál až do 140 osob + foyer,  s obvyklým technickým vybavením - co není v běžném repertoáru, to na požádání obstarají.

Ubytovací část má jednak klasické dvojlůžkové pokoje, pro rodiny pak různě velké pokoje typu prázdninových bytů s komplexně vybavenou kuchyňkou. Vše samozřejmě s příslušenstvím, TV vč. propojení na údaje meteorologické stanice přímo u hotelu, do aquaparku můžete jít nejen suchou nohou, ale přímo v hotelovém županu.

O velikosti areálu a nabídky svědčí, že nám prohlídka trvala skoro 3 hodiny - a to jsme základní výklad slyšeli předem ! Kdo chce získat představu aspoň na webech, ať navštíví http://www.ifa-ferienpark-vogtland.de/

Klubové akce ACK ovšem mají vedle čistě poznávací části i seminář k odbornému tématu - tentokrát jím byly očekávané novinky v evropské legislativě ohledně revize Směrnice Rady 90/314/EHS z 13. června 1990 o souborných službách pro cesty, pobyty a zájezdy (package travel) a k Nařízení EP a Rady č.2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele (přeshraniční spolupráce). Hlavní slovo měla paní Radmila Víchová z ministerstva pro místní rozvoj, která se tématu zhostila nejen s profesionálním rozhledem, ale také s šarmem a s pochopením pro potřeby praxe.  Potěšila nás, že se počítá i s revizí směrnice o timesharingu, méně potěšitelné však bylo, jaké tlaky a okolnosti revizi obou směrnic provázejí. Ke Směrnici 314 už bylo ukončeno připomínkové kolo - účastnilo se i MMR, které zohlednilo připomínky ACK - a výsledné názory dávají tušit velký boj. Tzv. ochránci spotřebitelů, kteří mají v EU velké slovo, by chtěli mít všechno regulované a sešněrované předpisy. S odůvodněním, že jen tak bude spotřebitel chráněn, což prvoplánově zní docela hezky - a taky proto na to legislativci obvykle slyší - inu, spotřebitel je nejčastější volič. Spotřebitelská sdružení si tak udělají reklamu (politici případně taky), mohou požadovat další granty na právní servis -  a málokdo si uvědomí, že to všechno zaplatí - kdo jiný než ten spotřebitel, který je údajně chráněn! Protože čím více zbytečné administrativy a regulace, tím více nejen úředníků placených z našich daní, ale také nákladů, které pořadatel pochopitelně promítne do cen. I proto bývají v EU vyšší ceny než mimo ni. Spotřebitel si to uvědomí až následně (tedy, ne ten důvod, ale tu vyšší cenu) - a v době internetu pro něj není žádný problém sáhnout po levnější nabídce. Takže pokud by EU hlasy volající po maximální regulaci vyslyšela, dosáhne leda toho, že raketově narostou prodeje přes servery z nonEU zemí, kde ještě vyznávají volný trh. A přestěhují se na ně i ti chytřejší podnikatelé z Evropy, čímž  domácí rozpočet zpláče nad výdělkem.
Na čem se asi shodnou všichni je, že by mělo být jasné, co pod Směrnici 314 spadá a co ne.  Směrnici je skoro dvacet let a život se posunul někam jinam. Produkty se skládají po internetu, vznikají tzv. dynamické package. Co pak je „předem sestavená" kombinace, co je „souhrnná cena"?  Všichni tedy jednomyslně podporují potřebu novely, ale zastávají různé názory na to, kam by měla směřovat. Část je přesvědčena, že dynamické balíčky  by měly být pokryty Směrnicí, jiní dokonce požadují rozšíření Směrnice na všechny druhy cestovních služeb, zatímco část podnikatelů  je přesvědčena, že vůbec žádná Směrnice není potřeba a cestovní služby by měly být posuzovány jako jakékoli jiné služby s výjimkou repatriace v případě bankrotu, což lze regulovat samostatně. Zainteresované subjekty z řad spotřebitelů chtějí do Směrnice začlenit i akce trvající méně než 24 hodin nebo nezahrnující ubytování s noclehem. Zdůrazňují, že účastníci krátkodobých zájezdů potřebují právě tak ochranu vzhledem k tomu, že krátký zájezd může být stejně nákladný jako zájezd v trvání několika dnů (např. zájezd na fotbalové utkání nebo divadelní představení). Podnikatelé, kteří jsou proti, namítají, že rozšíření aplikace Směrnice by zvýšilo náklady a mělo negativní dopad na trh například s jednodenními autobusovými zájezdy.
Organizátoři, kteří organizují package příležitostně (např. školy, církve, organizace třetího věku) jsou v současné době vyloučeni z rámce Směrnice, což má za následek řadu připomínek ze všech skupin zainteresovaných subjektů.  Téměř všichni si přejí, aby byly „příležitostné" balíčky do Směrnice začleněny. Ohledně této záležitosti hovořila pracovnice ze Stálého zastoupení ČR při EU v Bruselu s panem Cepasem (EK DG SANCO- generální ředitelství pro zdraví a ochranu spotřebitele, záležitosti spotřebitelů), který uvedl, že je věcí národního právního řádu, zda na tyto subjekty (školy apod.) bude směrnici aplikovat. EK se do toho nevměšuje. Takže v tomto případě je míč na straně našich politiků. CK a jejich asociace pro to lobbovaly léta při všech příležitostech - a vždycky marně.
Situace je často dále komplikovaná, když se jedná o organizátory a prodejce se sídlem v jiných členských státech. Většina je pro to, aby organizátor převzal odpovědnost za opatření dojednaná pro dobu trvání zájezdu, protože je osobou, která je může ovlivnit. Odpovědnost prodejce by měla být omezena na explicitní informace, které sám poskytuje. Ochránci spotřebitelů však požadují zavedení „společné odpovědnosti" v situacích, kdy spotřebitel kupuje svůj zájezdový balíček od prodejce ve svém vlastním členském státě, zatímco organizátor má sídlo v jiném členském státě. Pokud by vznikl nějaký problém, měl by mít  spotřebitel možnost obrátit se na prodejce ve své vlastní zemi namísto korespondence či soudů se zahraničním organizátorem.
Spotřebitelské subjekty požadují, aby řada klíčových povinných informací byla vždy poskytována v brožuře, protože mnoho spotřebitelů nemá přístup k internetu a navíc jde o principiální záležitost, že by spotřebitel měl být informován a nikoli aby musel sám informace vyhledávat. Jenže každá cestovní kancelář ví, že poskytování informací v brožurách je neaktuální, protože brožury jsou tištěny se značným předstihem. Valná většina obchodních subjektů  požaduje i větší flexibilitu pro zvyšování cen jestliže je to nutné. Období 20 dnů je příliš dlouhé. Požaduje se možnost pokrytí zvýšení cen v extrémních případech, např. jako po teroristickém útoku z 11. září.
Jak členské státy, tak obchodní subjekty poukazují na potřebu objasnit, jak řešit případy, kdy organizátor prodává balíčky v jiném členském státě. Např. na internetu prodává cizí společnost, která má sídlo v některém členském státě EU zájezdy. Klient zaplatí na místě v EUR, ale už nelze zjistit, zda je tato společnost pojištěná a má oprávnění na území našeho státu poskytovat tyto služby.
Tady se již dostáváme k Nařízení EP a Rady č. 2006/2004 o spolupráci mezi vnitrostátními orgány příslušnými pro vymáhání dodržování zákonů na ochranu zájmů spotřebitele, které by mělo fungovat tak, že jednotlivé státy budou mezi sebou počítačově propojeny a po zadání dotazu by měly příslušné orgány v dotázaném státě odpovědět on line státu, který žádá odpověď. Krásná teorie, jenže v současné době  tento systém ještě plně nefunguje. Problémy jsou na všech stranách: Evropská komise připravuje nový počítačový program, který ještě není k dispozici, u nás zase bylo  zabezpečením funkčnosti pověřeno Ministerstvo informatiky, které mezitím bylo zrušeno, dotyčný pracovník byl předisponován na Ministerstvo vnitra a komunikace vázne.

Zato komunikace na Klubovém semináři byla výborná; projednávaly se i sporné otázky výkladu „konečných" cen zájezdů, paní Víchová projevila nejen znalost problematiky, ale i pochopení pro situaci podnikatelů a potřebu medializace  nestranného stanoviska.

 z jednání v konferenčním centru

Posledním zlatým hřebem Klubového víkendu byla sportovní klání: sami se sebou bojovali ti, kdo se vrhli  na lanovou dráhu (dospělí i děti - však jsou tam pro obě skupiny, a většina z nich si to nadšeně zopakovala ještě jednou), navzájem se pak utkali účastníci turnaje v bowlingu, kde se ukázala převaha mladé generace - jako první se umístil patnáctiletý Jakub Hořejší, oceněna byla i jeho šestiletá  sestřička za to, že vydržela hrát celé dvě hodiny.

ocenění vítězů 

Tečkou pak byla závěrečná beseda s ředitelem hotelu, kde padaly dotazy ke vzájemné spolupráci, připomínky a hlavně pochvaly.

... poděkování řediteli hotelu panu Thomasu Jahnovi 

Pak jsme se rozloučili a nemotorizovaná polovina účastníků nasedla do stříbrného mecedesu SAD Tourist pana Jána Jakála z Klíčan-Vodochod, který pro nás dopravu operativně a na vysoké úrovni zabezpečil.

18.-20.4.2008                  
Hledání členů

Důležité upozornění: ACK ČR nesmí vstupovat do smluvního vztahu mezi zákazníkem a cestovní kanceláří. Ten se řídí uzavřenou smlouvou o zájezdu. V případě, že nejste spokojeni s postupem cestovní kanceláře, je nutné se obrátit na správní orgán.

Kontakt

ACK ČR
Lípová 15
120 44 Praha 2
Tel: 224 914 543
Fax: 224 914 674
E-mail: ackcr@ackcr.cz

 

Veletrhy

Přihlaste se na:

 Naše projekty:

ACK ČR- Pod křídly asociace

Hlavní mediální partneři: